Verjaring van loon en vakantiegeld

indexering alimentatie advocaat

Het kan gebeuren dat een werknemer nog achterstallig loon of vakantiegeld tegoed heeft van zijn werkgever of voormalige werkgever. Een vordering van loon of vakantiegeld is een loonvordering. Een dergelijke vordering kan verjaren. Wanneer is de vordering verjaard? Kan je daar iets tegen doen? Wanneer begint de verjaringstermijn te lopen? Het begint met de vraag wanneer werkgever het loon moet betalen.

Wanneer is loon of vakantiegeld opeisbaar?

Het loon of vakantiegeld is opeisbaar op moment dat werkgever te laat is met betalen. In de arbeidsovereenkomst worden veelal afspraken gemaakt over het moment van betalen. Als dat niet het geval is dan is werkgever wettelijk verplicht het loon na afloop van het tijdvak waarover het loon verschuldigd is te betalen.

Verjaringstermijn

De verjaringstermijn is vijf jaar vanaf het moment dat het loon opeisbaar is. Dat betekent dat je na vijf jaar niet meer achterstallig loon of vakantiegeld kan opeisen bij de werkgever. Bij achterstallig loon over meerdere maanden salaris gaat iedere maand een nieuwe verjaringstermijn lopen.

Stuiting

De termijn van vijf jaar gaat lopen op het moment dat het loon verschuldigd is. De termijn van vijf jaar kan gestuit worden. Maak je als werknemer aanspraak op het loon dan begint na de stuiting een nieuwe verjaringstermijn van vijf jaar te lopen. Het moet dan gaan om een duidelijke schriftelijke mededeling aan de werkgever waaruit blijkt dat de werknemer aanspraak maakt op loon of dat hij zijn recht op loon voorbehoudt. Dat kan door het sturen van een aangetekende brief aan werkgever waarin je aangeeft dat je aanspraak maakt op het achterstallige loon en/of vakantiegeld.

Loonvordering instellen

Indien werkgever het achterstallige loon en vakantiegeld niet betaalt, verzoek je werkgever schriftelijk om het loon te betalen. Nadat de werkgever weigert het loon te betalen, kan je een loonvordering instellen bij de kantonrechter. De termijn voor het instellen van een rechtsvordering is aldus vijf jaar of na stuiting wederom vijf jaar.

Lees ook onze blog: Ontslag op staande voet vanwege privé internetten

Lees ook onze blog: Hoogste ontslagvergoeding ooit

grensoverschrijdend gedrag, gedragscode, arbeidsrecht, ongewenste omgangsvormen
    Arbeidsrecht